Μουσελίμη Γεωργία1, Χριστοπούλου Ανδριάνα2
Εκπαιδευτικός κλ.ΠΕ04.02, Χημικός, Ψυχολόγος, 5ο Γυμνάσιο Καλαμάτας 1
Εκπαιδευτικός κλ. ΠΕ06, Καθηγήτρια Aγγλικής Φιλολογίας, 5ο Γυμνάσιο Καλαμάτας2
ginamouselimi@gmail.com, andrichristop@gmail.com
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα εισήγηση εξετάζει τη συμβολή του θεάτρου στην εκπαιδευτική διαδικασία, με έμφαση στη δραματοποίηση και τη δημιουργία σεναρίων, όπως εφαρμόζεται στο πλαίσιο των έργων eTwinning. Ειδικότερα, το παράδειγμα του έργου «Agents of Change« αναδεικνύει πώς οι μαθητές, δουλεύοντας σε διεθνείς ομάδες, εμπλέκονται ενεργά στη μάθηση μέσω της θεατρικής αναπαράστασης. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, αναπτύσσουν δεξιότητες συνεργασίας, κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας, ενώ παράλληλα ενισχύονται οι ψηφιακές τους δεξιότητες και η ικανότητά τους να συνδέουν τη γνώση με την τέχνη. Στόχος της εισήγησης είναι να αναδείξει τα παιδαγωγικά οφέλη της ενσωμάτωσης θεατρικών τεχνικών στην εκπαίδευση, και να προτείνει τρόπους βέλτιστης αξιοποίησης του θεάτρου στη διδασκαλία, μέσα από τη συνεργατική μάθηση και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών.
ΛΕΞΕΙΣ-ΚΛΕΙΔΙΑ: Θέατρο, ενεργητική μάθηση, δραματοποίηση
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η χρήση του θεάτρου στην εκπαίδευση έχει αναγνωριστεί ως ένας ισχυρός παιδαγωγικός πόρος για την ενεργοποίηση των μαθητών και την ενίσχυση της δημιουργικής τους σκέψης. Η θεατρική αγωγή αποτελεί εργαλείο που δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να μάθουν μέσα από τη δράση, ενώ συμβάλλει στην ανάπτυξη της κοινωνικό-συναισθηματικής τους νοημοσύνης. Ο Vygotsky (1978) και ο Dewey (1938) υποστήριξαν ότι η μάθηση είναι πιο αποτελεσματική όταν οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά και όταν το περιεχόμενο της διδασκαλίας έχει νόημα και σύνδεση με τις εμπειρίες τους. Μέσα από το θέατρο, οι μαθητές αποκτούν τη δυνατότητα να εκφράσουν σκέψεις, συναισθήματα και να συνεργαστούν σε ένα δημιουργικό περιβάλλον.
Στην εκπαιδευτική διαδικασία, το δραματοποιημένο παιχνίδι και το θέατρο δίνουν στα παιδιά τη δυνατότητα να εξερευνήσουν δύσκολες έννοιες με έναν διαδραστικό τρόπο. Στα έργα e twinning, πιο συγκεκριμένα, η δραματοποίηση προσφέρει σημαντικά γνωστικά και κοινωνικό-συναισθηματικά οφέλη. Το θεατρικό παιχνίδι προσφέρει την δυνατότητα στο παιδί να αποκτήσει αυτοέλεγχο (Saltz,1977) καθώς μέσα από την θεατρική έκφραση μαθαίνει να ελέγχει τα συναισθήματά του και να βαθαίνει η αυτογνωσία του. Με αυτόν τον τρόπο, βελτιώνει και αναπτύσσει τις επικοινωνιακές του δεξιότητες αφού μέσα από την δραματοποίηση προβάλει τον εαυτό του σε συγκεκριμένα πλαίσια, προβάλει μελλοντικούς ρόλους και αξίες όπως τους αντιλαμβάνεται και κινητοποιείται να εκφραστεί ποικιλοτρόπως ενισχύοντας την δημιουργικότητά του.
Αν αντιπαραβάλουμε τη δραματοποίηση με το «παιχνίδι» όπως αυτό προσεγγίζεται διεπιστημονικά από ψυχολόγους, παιδαγωγούς και αναπτυξιολόγους, γίνεται αντιληπτό πως πρόκειται για ένα γνωστικό θερμοκήπιο, όπου δοκιμάζονται τρόποι σκέψης, γλώσσας και φαντασίας (Bruner, 1989). Η εκπαίδευση γίνεται βιωματική και άρα μαθητοκεντρική.
Το παιδί, αντί να ακολουθεί στείρους κανόνες, μαθαίνει να συμμετέχει σε δραστηριότητες που το ίδιο επιλέγει. Δεν είναι παθητικός δέκτης αλλά διερευνά, τεκμηριώνει, δημιουργεί και συνεργατικά επικοινωνεί και λαμβάνει αποφάσεις. Οι τεχνικές δραματοποίησης σε ομάδες με πολυπολιτισμικό χαρακτήρα βοηθούν σημαντικά στην καλλιέργεια της συμπερίληψης και της αποδοχής της διαφορετικότητας. Βοηθούν στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και ενισχύουν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων ανοίγοντας τον δρόμο για την δημιουργία υπεύθυνων και ενεργών πολιτών για την αυριανή κοινωνία.
ΟΦΕΛΗ |
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ |
Ενίσχυση Δημιουργικότητας | Η δραματοποίηση διεγείρει την φαντασία, την δημιουργικότητα ενθαρρύνοντας την καινοτομία στην σκέψη και την έκφραση των μαθητών(Toivanen, Komulainen, & Ruismäki (2011). |
Επικοινωνιακές και γλωσσικές δεξιότητες | Μέσα από τη διάδραση και το διάλογο οι μαθητές εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο , βελτιώνουν την ευφράδεια τους και την επικοινωνιακή τους δεινότητα (Piazzoli, 2018). |
Καλλιέργεια της συνεργασίας | Οι τεχνικές δραματοποίησης καλλιεργούν την συνεργασία και είναι απαραίτητες για την κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών (Cremin & McDonald, 2013). |
Ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης | Η διάδραση βοηθά στην καλλιέργεια της εν συναίσθησης και στην αποδοχή της διαφορετικότητας (Jindal-Snape & Vettraino, 2007). |
Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης | Η παρουσίαση μπροστά σε κοινό βοηθά στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και βοηθά στην ανάπτυξη ρητορικού λόγου (Baldwin, 2004). |
Διαθεματική Μάθηση | Το Θέατρο μπορεί να ενσωματωθεί σε ποικίλα μαθησιακά αντικείμενα κάνοντας τη μάθηση ολιστική και ελκυστική (Wagner, 1998). |
Ενεργή συμμετοχή και ισχυρή κινητοποίηση για μάθηση | Οι τεχνικές δραματοποίησης κινητοποιούν τους μαθητές προσφέροντας ισχυρό κίνητρο καλλιεργώντας τις εκφραστικές ικανότητες των μαθητών (Fleming, 2017). |
Διαπολιτισμική συνείδηση και συμπερίληψη | Σε διεθνή συνεργασίες προάγει την διαπολιτισμικότητα μέσα από την διερεύνηση ποικίλων αντικειμένων (Schewe, 2007). |
Πίνακας 1 : Παιδαγωγικά οφέλη της ενσωμάτωσης θεατρικών τεχνικών στην εκπαιδευτική διαδικασία
Αξιοποίηση Θεατρικών Τεχνικών Στο Εργο Etwinning ‘’Agents Of Change’’
Το etwinning έργο «Agents of Change» βασίζεται στη δημιουργική συνεργασία μεταξύ μαθητών από διαφορετικές χώρες, με σκοπό να ενισχυθεί η κοινωνική ευαισθητοποίηση, η καλλιτεχνική έκφραση και οι ψηφιακές δεξιότητες. Κάθε μήνα, οι μαθητές επτά σχολείων από Ελλάδα, Τουρκία και Ουκρανία θα χωρίζονται σε διεθνείς ομάδες και θα ψηφίζουν ποια διεθνή ημέρα θέλουν να γιορτάσουν. Κάθε ομάδα θα αναλαμβάνει μια συγκεκριμένη εργασία όπως η συγγραφή άρθρων, η δημιουργία εικόνων, η ανάπτυξη online παιχνιδιών, η συγγραφή σεναρίων και η δραματοποίηση αυτών των σεναρίων. Στο τέλος κάθε μήνα, θα πραγματοποιείται μια συνάντηση όπου οι ομάδες θα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους παρουσιάζοντας τη δουλειά τους και επιλέγοντας μέσω ψηφοφορίας ποια διεθνή μέρα θα εορτάσουν τον επόμενο μήνα. Όλες οι μαθητικές δημιουργίες θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του έργου (https://vikakalina70.wixsite.com/agents-of-change).
Μεθοδολογία
Σύμφωνα με το θεωρητικό πλαίσιο, σχεδιάστηκε η δομή του έργου στη πλατφόρμα του twinspace και οι μέθοδοι και τα εργαλεία που επιλέχθηκαν για την επίτευξη των στόχων μας ήταν οι ακόλουθοι:
Ομαδοσυνεργατική : Οι μαθητές χωρίστηκαν σε εθνικές- σχολικές και διεθνείς-διακρατικές ομάδες εργασιών. Οι στόχοι ήταν κοινοί τόσο σε διασχολικό όσο και σε διακρατικό επίπεδο. Η δυναμική της ομαδοσυνεργατικής προσέγγισης υπηρετούν την κοινωνική αποστολή του σχολείου αλλά και την ανάπτυξη του ατόμου.
Μαθητικοκεντρική : Οι μαθητές έχουν τον έλεγχο της μαθησιακής διαδικασίας και βρίσκονται αντιμέτωποι με την πρόκληση της συνεργασίας όπου και ενδυναμώνονται αντενεργώντας, δημιουργώντας, εμπλεκόμενοι ενεργά σε ένα project που σχεδιάζεται από τους ίδιους. ‘Έτσι, αποκτούν αυτοπεποίθηση και αναπτύσσονται κοινωνικοσυναισθηματικά.
Διερευνητική μάθηση και PBL : Η μάθηση μέσω έρευνας επιλέχθηκε καθώς αποτέλεσε το αντικείμενο της ομαδικής εργασίας. Η διερεύνηση– διερώτηση επαυξάνει τα διδακτικά οφέλη δίνοντας στους μαθητές τη δυνατότητα να εφαρμόσουν στην πράξη την επιστημονική μεθοδολογία: παρατήρηση, εμβάθυνση και διατύπωση συμπερασμάτων με τη δημιουργία ενός ή περισσοτέρων προϊόντων
Παιχνιδοποίηση: Αξιοποίηση της παιχνιδοποίησης για την ενίσχυση της ενεργής συμμετοχής και της δημιουργικής σκέψης των μαθητών, μέσω της ανάπτυξης και δραματοποίησης σεναρίων με γνώμονα το μηνιαίο αντικείμενο έρευνας, την επιλεχθείσα παγκόσμια ημέρα. Μέσω της χρήσης στοιχείων παιχνιδιού, όπως προκλήσεις, ρόλοι και ανταμοιβές, οι μαθητές ενθαρρύνονται να εξερευνήσουν με ευχάριστο τρόπο τη θεματολογία, να συνεργαστούν, και να αναπτύξουν τις επικοινωνιακές, καλλιτεχνικές αλλά και τις ψηφιακές τους δεξιότητες
Δραματοποίηση : Η θεατρική δράση αποτελεί και την μεγαλύτερη καινοτομία του έργου, καθώς οι μαθητές καλούνται να παράγουν σενάρια με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για να ευαισθητοποιήσουν το κοινό. Το γλωσσικό εργαστήρι γραφής ενός τέτοιου σεναρίου στηρίζεται τόσο στην γλωσσική- γνωστική όσο και στην την αισθητικοκινητική δράση τους. Η θεατρική διερεύνηση της πραγματικότητας κινητοποιεί την φαντασία, τον αυτοσχεδιασμό και τελικά συμβάλει στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των μαθητών μέσω της παρουσίασης μπροστά σε κοινό (Neelands & Goode, 2015).
Πρόταση Ενσωμάτωσης Θεατρικών Τεχνικών Σε Εργα Ετwinning
Η ενσωμάτωση θεατρικών μεθόδων στα έργα eTwinning μπορεί να προσφέρει ουσιαστικά παιδαγωγικά οφέλη, συνδυάζοντας τη διαδραστική μάθηση με την πολιτιστική αλληλεπίδραση. Το θέατρο μπορεί να ενισχύσει τα διαπολιτισμικά έργα eTwinning, καθώς προάγει τη συνεργασία, την καλλιέργεια ενσυναίσθησης, τη δημιουργικότητα και την κοινωνική συνείδηση των μαθητών. Προσφέρει στους μαθητές τη δυνατότητα να εξερευνήσουν, να υποδυθούν ρόλους και να αποδώσουν νόημα σε διάφορα κοινωνικά, ιστορικά ή πολιτισμικά θέματα. Η πολυπολιτισμική διάσταση των έργων eTwinning επιτρέπει στους μαθητές να αναγνωρίσουν και να αποδεχθούν διαφορετικές πολιτισμικές προοπτικές, μέσα από την αναπαράσταση διαφορετικών ιστοριών και αφηγήσεων.
Για την ενσωμάτωση του θεάτρου σε έργα eTwinning, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως βασικά εργαλεία, οι παρακάτω τεχνικές :
1. Δημιουργία σεναρίων: Η συγγραφή σεναρίων επιτρέπει στους μαθητές να επεξεργαστούν τη θεματική ενός έργου eTwinning με δημιουργικό τρόπο. Η διαδικασία περιλαμβάνει την έρευνα, την ανάλυση δεδομένων και τη διαμόρφωση ενός σεναρίου που αντικατοπτρίζει το θέμα του έργου. Η θεατρική ομάδα στη συνέχεια μπορεί να δραματοποιήσει το σενάριο και να το παρουσιάσει είτε δια ζώσης είτε μέσω ψηφιακών εργαλείων. Οι μαθητές από διαφορετικές χώρες μπορούν να συνεργαστούν για τη συγγραφή του σεναρίου. Η συνεργασία αυτή ενισχύει την πολυπολιτισμική επικοινωνία, καθώς οι μαθητές μοιράζονται ιδέες, εμπειρίες και πολιτιστικά στοιχεία μέσω της θεατρικής έκφρασης, ενισχύοντας την κατανόηση και την αποδοχή της διαφορετικότητας.
2. Δραματοποίηση: Η δραματοποίηση επιτρέπει στους μαθητές να ζωντανέψουν αφηρημένες ιδέες ή έννοιες, όπως κοινωνικά ζητήματα, ιστορικά γεγονότα ή περιβαλλοντικές ανησυχίες. Μέσα από την αναπαράσταση, μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τη λειτουργία των κοινωνικών συστημάτων και να εκφράσουν συναισθήματα και απόψεις για θέματα που τους απασχολούν. Οι μαθητές μπορούν να αναλάβουν διαφορετικούς ρόλους κατά τη διάρκεια του έργου, όπως δημοσιογράφοι, πολιτικοί, καλλιτέχνες, επιστήμονες κ.λπ., για να διερευνήσουν κοινωνικά και επιστημονικά ζητήματα. Η αναπαράσταση διαφορετικών ρόλων ενισχύει την κριτική σκέψη και βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν διαφορετικές απόψεις και κοινωνικά πλαίσια (Neelands & Goode, 2015).
3.Αυτοσχεδιασμός: Ο αυτοσχεδιασμός επιτρέπει στους μαθητές να αντιδρούν σε δεδομένα ερεθίσματα, ενισχύοντας την κριτική σκέψη και τη φαντασία. Η συνεργατική φύση του αυτοσχεδιασμού βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν ικανότητες επίλυσης προβλημάτων και να εξετάσουν ποικίλες προοπτικές (Nicholson, 2000).
Στο πλαίσιο του eTwinning, τα ψηφιακά εργαλεία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία και παρουσίαση θεατρικών έργων. Οι μαθητές μπορούν να αξιοποιήσουν εργαλεία όπως οι διαδικτυακές πλατφόρμες για να καταγράψουν και να παρουσιάσουν τις παραστάσεις τους, ενισχύοντας παράλληλα τις ψηφιακές τους δεξιότητες. Η συνεργασία μέσω ψηφιακών εργαλείων μπορεί να περιλαμβάνει τη χρήση βίντεο, την ανάπτυξη ψηφιακών σκηνικών ή ακόμα και τη δημιουργία διαδραστικών παιχνιδιών που βασίζονται σε θεατρικά σενάρια.
Στόχοι -Αναμενόμενα Αποτελέσματα
- Καλλιέργεια δημιουργικότητας μέσω της παραγωγής πολυμεσικού υλικού, όπως άρθρα, εικόνες, online παιχνίδια και σενάρια.
- Ενίσχυση συνεργασίας μεταξύ μαθητών διαφορετικών χωρών και πολιτισμών μέσω της εργασίας σε διεθνείς ομάδες.
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων στη δραματοποίηση
- Ευαισθητοποίηση σε κοινωνικά και πολιτιστικά ζητήματα, μέσα από τη μελέτη και γιορτή των διεθνών ημερών.
- Ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, μέσα από τη χρήση εργαλείων δημιουργίας ψηφιακών παιχνιδιών, εικαστικών και παρουσίασης πολυμεσικών έργων.
- Οι μαθητές θα αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας και δημιουργικότητας, ενώ θα εξασκηθούν στην παραγωγή άρθρων, εικόνων, online παιχνιδιών και σεναρίων.
- Μέσα από τη διαδικασία της δραματοποίησης, οι μαθητές θα αποκτήσουν δεξιότητες θεατρικής έκφρασης, καλλιεργώντας τη φαντασία και την αυτοπεποίθησή τους.
- Οι μαθητές θα γίνουν πιο ευαίσθητοι σε παγκόσμια κοινωνικά ζητήματα, αναλαμβάνοντας δράση για να ευαισθητοποιήσουν το κοινό μέσω των έργων τους.
- Μέσα από τις μηνιαίες συναντήσεις, οι μαθητές θα εξασκηθούν στην παρουσίαση των έργων τους μπροστά σε κοινό, καλλιεργώντας την αυτοπεποίθηση και τις δεξιότητες δημόσιου λόγου.
- Οι μαθητές θα αποκτήσουν δεξιότητες στη χρήση ψηφιακών εργαλείων και στη δημιουργία περιεχομένου που θα παρουσιάζουν σε δημόσιες πλατφόρμες.
Εν αναμονή της ολοκλήρωσης του έργου «Agents of Change», τα έως τώρα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι η χρήση θεατρικών τεχνικών, όπως η δραματοποίηση, ενισχύει την ενεργή συμμετοχή των μαθητών και προάγει την ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας και δημιουργικότητας. Η εμπλοκή των μαθητών σε διεθνείς ομάδες μέσω της θεατρικής αναπαράστασης φαίνεται να ενισχύει τη διαπολιτισμική συνείδηση και την κατανόηση κοινωνικών ζητημάτων.
Καθώς το έργο εξελίσσεται, αναμένεται να συλλεχθούν περισσότερα στοιχεία που θα επιβεβαιώσουν τον παιδαγωγικό αντίκτυπο της θεατρικής αναπαράστασης στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η ολοκλήρωση του έργου θα επιτρέψει μια πιο ολοκληρωμένη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών πρακτικών που χρησιμοποιούνται και θα παρέχει χρήσιμα συμπεράσματα για τη μελλοντική αξιοποίηση του θεάτρου στην εκπαίδευση, ιδιαίτερα σε διεθνείς συνεργατικές πλατφόρμες όπως το eTwinning.
Τα αναμενόμενα αποτελέσματα περιλαμβάνουν την περαιτέρω ανάπτυξη των ψηφιακών και κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων των μαθητών, τη βελτίωση της ικανότητάς τους να εργάζονται σε διεθνείς ομάδες και την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και της αποδοχής της διαφορετικότητας μέσω της θεατρικής έκφρασης.
Συζήτηση – Συμπεράσματα
Στην παρούσα φάση, το έργο «Agents of Change» βρίσκεται σε εξέλιξη και τα πρώτα δεδομένα υποδεικνύουν ότι η χρήση θεατρικών μεθόδων, όπως η δραματοποίηση και η δημιουργία σεναρίων, ενισχύει την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών και την ανάπτυξη των κοινωνικοσυναισθηματικών και γνωστικών τους δεξιοτήτων.
Πιο συγκεκριμένα, τα τελικά προϊόντα της επιλογής της Παγκόσμιας Ημέρας Ανάγνωσης για το μήνα Σεπτέμβριο (άρθρο, αφίσα, ψηφιακά παιχνίδια, συγγραφή σεναρίου) κατέδειξαν πως η επιλογή αυτή οδήγησε τους μαθητές στην διακειμενική διερεύνηση που ήταν διάχυτη σε όλες τις ομάδες εργασίας. Η ομάδα που έγγραψε το σενάριο εμπνεύστηκε από διαφορετικά κειμενικά είδη. Η πλοκή τοποθετήθηκε σε μια Βιβλιοχώρα ενώ οι ήρωες ήταν παιδιά που ήθελαν να ταξιδέψουν στη μαγεία και αντιμετώπισαν προκλήσεις που της έθεταν ήρωες δημοφιλών παιδικών και εφηβικών βιβλίων κοινών στη διακρατική ομάδα, ώστε να συμπληρώσουν τις σφραγίδες στο διαβατήριο τους. Η πλοκή εκτυλίσσεται μέσα από ψηφιακές προκλήσεις, εμπνευσμένες από γνωμικά, την πλοκή κλασσικών διηγημάτων αλλά και την ποίηση. Επιπλέον, η δημιουργική διαδικασία της θεατρικής αναπαράστασης προσφέρει στους μαθητές τη δυνατότητα να εξερευνήσουν κοινωνικά ζητήματα, κάτι που αποτελεί κεντρικό στόχο του έργου. Η μελλοντική ολοκλήρωση του έργου αναμένεται να παρέχει περισσότερα δεδομένα σχετικά με την αποτελεσματικότητα της ενσωμάτωσης θεατρικών τεχνικών σε διεθνή συνεργατικά εκπαιδευτικά προγράμματα, όπως το eTwinning.
Ευχαριστίες
Ευχαριστίες οφείλονται στους συναδέλφους καθηγητές των σχολείων εταίρων μας : Viktoriia Hordiienko, Mevlüdiye TEKERKAYA, Ebru ÇALI, Svitlana Yakiviuk, Viktoriia Bessarab, Svitlana Kulinich καθώς και σε όλους τους μαθητές που συμμετέχουν στο έργο ‘Agents of Change’.
Βιβλιογραφικές Αναφορές
Baldwin, P. (2004). The Primary Drama Handbook. Sage Publications.
Bruner, J. S. (1989). Play, Thought, and Language. Oxford University Press.
Cremin, T., & McDonald, R. (2013). Drama and Learning: A Critical Review. The Routledge International Handbook of Education.
Dewey, J. (1938). Experience and Education. Kappa Delta Pi.
Fleming, M. (2017). Teaching Drama in Primary and Secondary Schools: An Integrated Approach. Routledge.
Jindal-Snape, D., & Vettraino, E. (2007). Drama Techniques for Enhancing Social and Emotional Learning. Journal of Creative Education.
Neelands, J., & Goode, T. (2015). Structuring Drama Work: A Handbook of Available Forms in Theatre and Drama. Cambridge University Press.
Nicholson, H. (2000). Teaching Drama 11-18. London: Continuum.
Piazzoli, E. (2018). Embodying Language in Action: Drama-based Activities for Teaching and Learning English. Multilingual Matters.
Saltz, E. (1977). The Role of Play in Learning: Drama and Self-Control. Journal of Educational Psychology.
Schewe, M. (2007). Drama and Theater in Teaching Languages for Intercultural Competence. The Language Learning Journal.
Toivanen, T., Komulainen, K., & Ruismäki, H. (2011). The Role of Drama Education in Supporting Creativity and Personal Growth. Procedia-Social and Behavioral Sciences.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
Wagner, B. J. (1998). Educational Drama and Language Arts: What Research Shows. Heinemann.
Διαδικτυακές Αναφορές
Σχήμα 2 : https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/agents-change-0
Σχήμα 3 : https://fastercapital.com/topics/the-power-of-theatre-in-education.html
Σχήμα 4 : https://fastercapital.com/topics/the-power-of-theatre-in-education.html
Παράρτημα
Σενάριο-Σύνοψη
Η ιστορία τοποθετείται στην Bιβλίοχώρα όπου όλα τα βιβλία ζωντανεύουν και ο Bιβλιοφύλακας υποδέχεται τα παιδιά με ένα γρίφο Ρέμπους εμπνευσμένο από την ιστορία της Σφίγγας. Στη συνέχεια οι μικροί εξερευνητές παίρνουν τα διαβατήρια τα οποία πρέπει να γεμίσουν με σφραγίδες από τις διαφορετικές περιπέτειες και αποστολές που καλούνται να φέρουν εις πέρας.
Σε κάθε αποστολή ένας διάσημος ήρωας τους υποδέχεται ντυμένος σύμφωνα με το ρόλο του και ταξιδεύοντας τους στη μαγεία της περιπέτειας που εκτυλίσσεται στο βιβλίο του.
Οι ήρωες που εμψυχώνουν τα παιδιά, είναι ο Χάρι Πότερ, το ξωτικό από το Μαγικό Δάσος και ο Κάπτεν Χούκ. Επίσης, συμπεριλαμβάνεται και ένα υπέροχο κυνήγι θησαυρού με στοιχεία-ατάκες από διάφορα βιβλία όπως Πήτερ Παν στη Χώρα του Ποτέ, Η Κοκκινοσκουφίτσα, Ο Τζέιμς και το γιγάντιο Ροδάκινο, ο Άρχοντας των δακτυλιδιών και ο Χάρυ Πότερ. Οι συγγραφείς του σεναρίου δεν άφησαν, όμως, χωρίς αναφορά τον χώρο της ποίησης δημιουργώντας ένα ειδυλλιακό σκηνικό ηρεμίας και χρωμάτων. Όπως ακριβώς, δηλαδή, είναι ο μαγικός κόσμος της ποίησης, οι μαθητές πειραματίζονται και φτιάχνουν τους δικούς τους στίχους ώστε να πάρουν την σφραγίδα της ποίησης στο διαβατήριο τους. Τέλος, η Αλίκη της χώρας των θαυμάτων τους ταξιδεύει στην χώρα των γνωμικών, ασκώντας τις γλωσσικές και διαπολιτισμικές δεξιότητές τους. Τα παιδιά με επιτυχία κατάφεραν να πειραματιστούν με διαφορετικά κειμενικά είδη και μέσα από την θεατρική έκφραση να κατακτήσουν μια σειρά από παιδαγωγικούς στόχους, σε γνωστικό και κοινωνικο-συναισθηματικό επίπεδο.
Η παρουσίαση όλου του σεναρίου, βρίσκεται στη διεύθυνση : https://bit.ly/4dKA9oJ
και το βίντεο με στιγμιότυπα της δραματοποίησησης εδώ : https://bit.ly/4eG6iPz
Ενδεικτικά, η παράθεση εικόνων: