Αστική πλαστική ρύπανση: τα ελαστικά των αυτοκινήτων

Ήλη, Άννα Μαρία1; Ήλη, Νεφέλη Παρασκευή2;

  Ήλη Χριστίνα Διώνη3

2,3 Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων

1 Δωδωναία Εκπαιδευτήρια Ιωάννινα

1ili.annamaria2@gmail.com, 2nefeli.p.ili@gmail.com
3christina.dioni.ili@gmail.com

Επιβλέπουσα επιστήμονας : Δρ. Ξένια Ι. Λοϊζίδου

Πολιτικός Μηχανικός/ Ακτομηχανικός

Πρόεδρος του Δ.Σ. ΑΚΤΗ Κέντρο Μελετών και Έρευνας

xenia@isotech.com.cy

Περίληψη

Οι πλαστικοί ρύποι αποτελούν παγκόσμιο περιβαλλοντικό πρόβλημα. Πρόσφατα έχει αναγνωριστεί διεθνώς η σημαντική συμμετοχή που έχουν στην αστική πλαστική ρύπανση τα πλαστικά σωματίδια που προέρχονται από τα ελαστικά των αυτοκινήτων. Έως σήμερα, δεν υπάρχουν δεδομένα που να καταδεικνύουν το μέγεθος του προβλήματος και της επιβάρυνσης στην Ήπειρο. Η μελέτη μας αποσκοπεί να καταγράψει δεδομένα πεδίου που θα αναδείξουν το πρόβλημα και τις επιπτώσεις του στην κοινότητά μας. Θα ζυγίσουμε 5 καινούργια ελαστικά διαφόρων τύπου και μεγεθών. Παράλληλα  θα συγκεντρώσουμε μεταχειρισμένα ελαστικά αντίστοιχα με τα καινούργια και θα  τα ζυγίσουμε και αυτά . Έτσι θα έχουμε το αρχικό βάρος του ελαστικού και το βάρος του μετά τον χρόνο χρήσης του. Θα αναγνωρίσουμε πόσο έχει αλλοιωθεί το κάθε ελαστικό και συνεπώς πόσο πλαστικό χάνεται στην άσφαλτο και μπαίνει στην ατμόσφαιρα. Η φθορά  του ελαστικού παραμένει στην φύση  ως TWP (Tyre wear Particles)  και TWC (Tyre wear Chemicals). Η έρευνα θα προτείνει πιθανές λύσεις για το τρέχων ζήτημα. Με την εφαρμογή στατιστικής μελέτης, επιστημονικής έρευνας και τεχνολογίας, συνδέουμε  το STEM με τους Παγκόσμιους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης 4, 11, 12, 14, 15, 17.

Λέξεις-κλειδιά: πλαστικοί ρύποι – ελαστικά αυτοκινήτων – Tyre wear Particles – Tyre wear Chemicals

Εισαγωγή

Η μελέτη μας αποσκοπεί να καταγράψει δεδομένα που θα αναδείξουν το πρόβλημα των πλαστικών ρύπων στο περιβάλλον που προέρχονται από την φθορά των ελαστικών αυτοκινήτων. Θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απάντηση στα ακόλουθα ερευνητικά μας ερωτήματα:
α.  Φθείρεται το λάστιχο, και αν ναι, σε ποιό επίπεδο ώστε να αξίζει να ανησυχούμε;.

β. Ποιες είναι οι αιτίες φθοράς;

γ. Υπάρχουν λύσεις για το πρόβλημα;

Οι πλαστικοί ρύποι από ελαστικά

Οι πλαστικοί ρύποι από ελαστικά προέρχονται από τη φθορά των ελαστικών των οχημάτων κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Καθώς τα ελαστικά φθείρονται, απελευθερώνουν μικροσκοπικά σωματίδια, γνωστά ως μικροπλαστικά, τα οποία καταλήγουν στο περιβάλλον. Αυτά τα μικροπλαστικά περιέχουν πάνω από 400 χημικές ουσίες και ενώσεις, πολλές από τις οποίες είναι καρκινογόνες [1].

Διαχωρίζονται σε δυο τύπους ρύπων: Τα Tire wear particle (TWP) και τα tyre wear chemicals (TWC). Τα σωματίδια φθοράς ελαστικών (TWP)  είναι μικροσκοπικά κομμάτια που προκύπτουν όταν το ελαστικό φθείρεται κατά τη διάρκεια της οδήγησης ενώ τα χημικά της φθοράς ελαστικών (TWC)  είναι τα χημικά συστατικά που περιέχονται στα ελαστικά και απελευθερώνονται κατά τη διάρκεια της φθοράς τους. Όταν το ελαστικό φθείρεται, αυτά τα χημικά διαχέονται στο περιβάλλον και μπορούν να επηρεάσουν την ποιότητα του αέρα, του εδάφους ή του νερού, καθώς και να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία των ανθρώπων και των ζώων. Και τα TWP και τα TWC συνιστούν ένα περιβαλλοντικό πρόβλημα, καθώς τα σωματίδια μπορεί να φτάσουν στον αέρα και το νερό, επηρεάζοντας την ποιότητα του περιβάλλοντος. Τα χημικά που απελευθερώνονται μπορούν επίσης να είναι τοξικά για τη χλωρίδα και την πανίδα.[2]

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναγνωρίσει ότι οι εκπομπές μικροσωματιδίων από τη φθορά των ελαστικών αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη πηγή εκπομπών ρύπων σε μικροπλαστικά στην Ευρώπη έχει προτείνει μέτρα για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων που προέρχονται από τα ελαστικά, αναγνωρίζοντας τη σοβαρότητα του προβλήματος.[3]

Αιτίες φθοράς

Η φθορά του ελαστικού προκαλείται από μια ποικιλία παραγόντων, οι οποίοι επηρεάζουν τη διάρκεια ζωής και τις επιδόσεις του. Οι κύριες αιτίες περιλαμβάνουν [4]:

  • Τριβή με το οδόστρωμα
  • Κακή πίεση αέρα:
  • Υπερθέρμανση:
  • vi. Υπερφόρτωση:
  • Ακατάλληλο ευθυγράμμιση (ευθυγράμμιση τροχών):
  • Οδήγηση με επιθετικό τρόπο
  • Χημικοί παράγοντες και καιρικές συνθήκες:
  • Ατελείς συνθήκες του δρόμου:
  • Ηλικία του ελαστικού:

Μέθοδος έρευνας

Η διερεύνηση αυτού του πρώτου μας ερευνητικού ερωτήματος έγινε βιωματικά στο πεδίο Η μέθοδος που χρησιμοποιήσαμε για να εντοπίσουμε την φθορά του ελαστικού αυτοκινήτου κατά την χρήση του ήταν η ακόλουθη:

Απευθυνθήκαμε στο μεγαλύτερο κέντρο πώλησης ελαστικών της ευρύτερης περιοχής των Ιωαννίνων[5], το οποίο ανταποκρίθηκε στο αίτημα μας και μας έδωσε πρόσβαση τόσο σε καινούργια αλλά και σε μεταχειρισμένα ελαστικά. Για να περιορίσουμε τον όγκο της μελέτης μας επιλέξαμε 5 σετ καινούργιων και 5 σετ αντίστοιχων μεταχειρισμένων ελαστικών διαφορετικού μεγέθους των σύνηθες τύπων ελαστικών επιβατικών οχημάτων στην Ήπειρο βάση πωλήσεων.

Σχήμα 1

Σχήμα 1: Καινούργια και παλιά ελαστικά

Ζυγίσαμε με ηλεκτρονική ζυγαριά (τύπου γάντζο) τα καινούρια ελαστικά και καταγράψαμε τα βάρη τους πριν από οποιαδήποτε χρήση. Έπειτα ζυγίσαμε τα αντίστοιχα μεταχειρισμένα ελαστικά, σημειώνοντας τα χιλιόμετρα που έχουν διανύσει.

Σχήμα 2

Σχήμα 2: Ζυγίσαμε σε ζυγαριά τύπου «γάντζο» τα καινούργια και τα φθαρμένα ελαστικά

Σχήμα 3

Σχήμα 3: Ζυγίσαμε τα ελαστικά και σημειώσαμε τις μετρήσεις

Κάναμε τις μετρήσεις με ακρίβεια και καταγράψαμε τα δεδομένα για την τυπική κατάσταση των ελαστικών (π.χ. βάρος, τύπος, μέγεθος). Έπειτα υπολογίσαμε την απώλεια πλαστικού από κάθε ελαστικό συγκρίνοντας το αρχικό βάρος των καινούριων με τα βάρη των μεταχειρισμένων ελαστικών. Η διαφορά βάρους υποδεικνύει την ποσότητα του πλαστικού που έχει αποσπαστεί από το ελαστικό κατά τη διάρκεια της χρήσης. Στην συνέχεια καταγράψαμε την απώλεια πλαστικού ως ποσοστό (%) του αρχικού βάρους.

Πίνακας 1

Πίνακας 1: Οι καταγεγραμμένες μετρήσεις των ελαστικών

Ανάλογα με τα αποτελέσματα της ζύγισης, υπολογίσαμε την ποσότητα TWP (Tyre Wear Particles) και TWC (Tyre Wear Chemicals) που απελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα και στη φύση, σε συνάρτηση με τα χιλιόμετρα που διένυσαν.

Πίνακας 2

[1] Cunnigham et al.

Πίνακας 2: Τα ποσοστά φθοράς με ανάλυση TWP και TWC

Αποτελέσματα / Συμπεράσματα

Από τις μετρήσεις των ελαστικών καταλήξαμε στα εξής συμπεράσματα για το κάθε ένα από τα πέντε σετ ελαστικών:

Αρχικά το πρώτο σετ θερινών μεταχειρισμένων ελαστικών (διαστάσεων 205/55R15) είχε μ.ο βάρους 7,48Kg ενώ το αντίστοιχο καινούργιο σετ ελαστικών είχε μ.ο βάρους 8,25Kg. Έτσι ως αποτέλεσμα βρήκαμε ότι το ποσοστό φθοράς είναι 9,67% στα 50.000 χλμ που διένυσε στις 1777 μέρες χρήσης του. Από το ποσοστό αυτό το 5,80% είναι TWP και το 3,87% TWC. Το δεύτερο σετ χειμερινών μεταχειρισμένων  ελαστικών (διαστάσεων 205/55R15) είχε μ.ο βάρους 7,41Kg και τα ο αντίστοιχο καινούργιο σετ ελαστικών είχε μ.ο βάρους 8,53Kg. Ως αποτέλεσμα βρήκαμε ότι το ποσοστό φθοράς τους είναι 13,05% στα 70.000 χλμ που διένυσε στις 3554 μέρες ζωής του. Από το ποσοστό αυτό το 7,83% είναι TWP και το  5,22% TWC. Το τρίτο σετ θερινών μεταχειρισμένων ελαστικών (διαστάσεων 205/55R16) είχε μ.ο βάρους 7,81Kg ενώ το αντίστοιχο καινούργιο σετ ελαστικών είχε μ.ο βάρους 8,84 Kg. Έτσι, βρήκαμε ότι το ποσοστό φθοράς είναι 11,60% στα 52.000 χλμ που διένυσε στις 2278 ημέρες χρήσης του. Από το ποσοστό αυτό το 6,96% είναι TWP και το 4,64% είναι TWC. Το τέταρτο σετ θερινών μεταχειρισμένων ελαστικών (διαστάσεων 185/65R15) είχε μ.ο βάρους 6,81Kg ενώ το αντίστοιχο καινούργιο σετ ελαστικών είχε μ.ο βάρους 7,30 Kg. Επομένως, βρήκαμε ότι το ποσοστό φθοράς είναι 6,68% στα 42.000 χλμ που διένυσε στις 2161 μέρες χρήσης το . Από το ποσοστό αυτό το 4,01% είναι TWP και το 2,67% είναιTWC. Το πέμπτο σετ θερινών μεταχειρισμένων ελαστικών (διαστάσεων 185/50R15) είχε μ.ο βάρους 6,93Kg ενώ το αντίστοιχο καινούργιο σετ ελαστικών είχε μ.ο βάρους 7,49 Kg. Έτσι, βρήκαμε ότι το ποσοστό φθοράς είναι 7,51% στα 60.000 χλμ που διένυσε στις 1839 ημέρες χρήσης του. Από το ποσοστό αυτό το 4,51% είναι TWP και το 3,00% TWC.

Στη συνέχεια, θέλοντας να διατυπώσουμε ένα γενικότερο συμπέρασμα ρωτήσαμε το βουλκανιζατέρ τον αριθμό ελαστικών που τοποθετεί στην κατηγορία 205/55R16 ελαστικών ανά έτος. Έτσι υπολογίσαμε ότι τα 8000 περίπου ελαστικά της κατηγορίας αυτής έδωσαν σε πραγματικές ποσότητες ρύπανσης στα Γιάννενα TWP=8000×6,96%=556,8Kg/έτος και TWC=8000×4,64%=371,2Kg/έτος[1].

Τέλος θα απαντηθεί το γ. ερευνητικό ερώτημα και θα γίνει μια προσπάθεια να δοθούν κάποιες λύσεις για την αντιμετώπιση της αστικής ρύπανσης από την φθορά των ελαστικών αυτοκινήτων.

Αναλύοντας τα αίτια φθοράς οι λύσεις μπορούν να χωριστούν σε δυο ομάδες:

Α. Δράσεις του οδηγού: Η οδική συμπεριφορά έχει μεγάλο μερίδιο στην φθορά των ελαστικών. Ο οδηγός θα πρέπει να οδηγεί με σύνεση και να τηρεί τα όρια ταχύτητας. Επίσης θα πρέπει να φροντίζει τα λάστιχα να έχουν επαρκή αέρα, να είναι σωστά ευθυγραμμισμένα και να μην γίνεται υπερφόρτωση του οχήματος. Τέλος θα πρέπει να γίνεται η αλλαγή των ελαστικών στον προτεινόμενο από τον κατασκευαστή χρόνο.

Β. Δράσεις της πολιτείας: Καθότι η γρήγορη οδήγηση και το φρενάρισμα είναι από τους κύριους λόγους για την φθορά των ελαστικών μια δράση της πολιτείας θα μπορούσε να είναι η μείωση του ορίου ταχύτητας στα αστικά κέντρα. Η βελτίωση του οδοστρώματος κρίνεται επίσης απαραίτητη και ως προς την επιφάνεια του αλλά και ως προς το πρόβλημα των λακκουβών.

Ένα μεγάλο πρόβλημα πλαστικών ρύπων που προκύπτει από τα ελαστικά αυτοκινήτων είναι η διαχείριση των παλαιών ελαστικών στο τέλος του κύκλου της ζωής τους. Αυτό ωστόσο θα αποτελέσει ξεχωριστή έρευνα.

 

Βιβλιογραφία

Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: Περιβαλλοντική Πολιτική – Ατμοσφαιρική ρύπανση και ηχορύπανση. Διαθέσιμο online: https://www.europarl.europa.eu/

Cunnigham B.E., Harper B.J, Brander, S.M., Harper S.L.  (2024):Daphnia reproductive impacts following chronic exposure to micro- and nano-scale particles from three types of rubber. Environmental Chemistry, 21.

Mayer, P. M., Moran, K.D. (2024) Where the rubber meets the road: Emerging environmental impacts of tire wear particles and their chemical cocktails Science of The Total Environment Vol 927.

https://www.michelin.gr/auto/advice/change-tyres/tyre-wear (Τι μπορεί να προκαλέσει φθορά στα ελαστικα;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


[1] Με τους υπολογισμούς αυτούς αποτυπώνεται ένα μικρό μέρος των ρύπων. Μας δίνει ωστόσο μια εικόνα γενική για την σοβαρότητα της αστικής ρύπανσης  από τα ελαστικά αυτοκινήτων.

[2] Mayer et al (2024)

[3] Ευρωπαικό Κοινοβούλιο

[4]www.michelin.gr

[5] Σταυράκης Κέντρο Ελαστικών και Ζαντών ΑΕ – 5ο χλμ. Ιωαννίνων – Άρτας, 45500 Ιωάννινα